Dato | Tid | Sted | Billetter |
---|---|---|---|
20. okt | 16:45 | ![]() |
|
24. okt | 20:45 | ![]() |
Gi din vurdering til denne filmen ved
å klikke på stjernene over.
Logg inn for å lagre denne filmen i din egen filmliste
9 andre skal se denne filmen.
You need to upgrade your Flash Player to view this content. Download here...
På ramme alvor
Når den velstående kunstsvindleren Tom Ripley en dag stikker innom rammeverkstedet til den alvorlig syke Jonathan Zimmermann, setter det startskuddet for en rekke hendelser som skal endre Zimmermanns liv for alltid – og ikke til det bedre.
DEN AMERIKANSKE VENNEN er basert på romanen "Ripley's Game" av Patricia Highsmith. Highsmiths fortellinger om Tom Ripley har vært gjenstand for en rekke filmatiseringer; blant annet har karakteren blitt portrettert av Matt Damon og John Malkovich. Sammenlignet med disse filmene, fremstår Wim Wenders' versjon som et sosialrealistisk drama: thrillerelementene er tonet ned og redusert til en narrativ motor som trekker handlingen fremover; fokus ligger hele tiden på forholdet mellom de to hovedpersonene. I Wenders' hender blir Highsmiths thriller et stemningsrikt tidsbilde av det delte Tyskland, og Dennis Hopper er intet mindre enn strålende som den forfengelige, psykopatiske Ripley.
Logg inn for å lagre denne filmen i din egen filmliste
9 andre skal se denne filmen.
Logg inn for å kommentere eller registrer deg
LAND Tyskland, Frankrike
ÅR 1977
SPILLETID 125 min
REGISSØR Wim Wenders
MANUS Wim Wenders
FOTOGRAF Robby Müller
SKUESPILLERE
Dennis Hopper, Bruno Ganz, Lisa Kreuzer
SPRÅK Tysk, fransk, engelsk
PRODUSENT Wim Wenders, Renée Gundelach
PRODUKSJONSSELSKAP Bavaria Film
Etter å ha studert medisin og filosofi noen år, avsluttet den tyske regissøren Wim Wenders stiende for å reise til Paris og ble kunstner. Kunstformen som skulle komme til å fange hans oppmerksomhet, var filmen og kinoen. Spillefilmdebuten SOMMER IN THE CITY, ble sluppet i 1970, men hans mest kritikerroste filmer er blant andre WINGS OF DESIRE og PARIS. THE AMERICAN FRIEND fra 1977, er Wenders syvende spillefilm og blir gjerne sagt å tilhøre sjangeren neo-noir.